søndag den 10. juni 2012

Sejrsdessert: Pavlova med jordbær

I går havde vi et par af vores venner til fodboldkamp og spisning. En super hyggelig aften - og med en klassisk kønsopdeling. Mens de to herrer var som hypnotiserede til skærmen og talte i fodboldkoder, jeg har meget svært ved at forstå, diskuterede veninden og jeg fødselsstillinger og sparkedragtdesigns. Hun blev nemlig mor til den dejligste dreng for et halv år siden og øser gavmildt ud af erfaringer - som jeg slubrer til mig.

Nå, men fokus blev da rettet noget mere mod fodboldkampen, da Danmark kom foran - man har vel sin nationalfølelse i behold! Jeg havde tilladt mig at være optimistisk og forberedt en dessert i rød-hvide farver. Og man må sige, at både smags- og farvekombination var yderst populært!


Jeg ved godt, at billedet ligner noget fra en kogebog fra 70'erne, men håber alligevel at lækkerheden i denne sag skinner igennem.

Bunden er en pavlova (vi kan også bare kalde den en marengs). Jeg har opskriften fra min søster, som vist i sin tid fik den af Nigella. I hvert fald lyder mine håndskrevne instrukser på verdens bedste marengsbund således:

4-5 æggehvider
4 spsk sukker pr hvide
1 1/2 tsk balsamico
2 strøgne tsk maizena

Tænd ovnen på 180 grader
Pisk hviderne stive og pisk herefter sukker i.
Vend forsigtigt balsamico og maizena i og fordel massen til en rund "kage" på et bagepapir (mit havde fået en tur med sprayfedten, så den let ville slippe igen).
Bag ved 180 grader i 2 min og skru så ovnen ned til 150 grader, hvorefter bunden får ca. en time. Hold dog øje med den undervejs. Denne her fik 55 min og var helt perfekt i konsistensen.

Bunden bliver let sej og luftig og med en sprød skorpe. Jeg toppede den i går med vanilleis og danske jordbær (og faktisk også lidt blåbær, men de fik ikke lov til at komme med på billedet). En utrolig let vej til en virkelig lækker sommerdessert. Og den kan jo varieres ud i uendeligheder. Min søster har ofte serveret den med is, passionsfrugt og hindbær. Det hitter i den grad.

Og så en sidste detalje. Jeg serverede kagen på et fad hjembragt af min far fra Portugal. Bare sådan lige for at understrege, at dem tager vi på onsdag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar